Språkgranskning

Idag fick jag tillbaka mitt första manus från språkgranskningen. Har aldrig fått en engelsk text granskad av en inföding tidigare, och jisses! Jag har inte sett så många ändringar i ett dokument någonsin. En del är sånt som jag kanske själv skulle fixat om jag hade suttit och lusläst manuskriptet, men det mesta är sånt jag aldrig hade upptäckt själv. Och några få saker är sånt jag inte håller med granskaren om utan låter stå kvar som tidigare. Allt har varit väldigt lärorikt.

Jag har skrivit carers, paediatric och leukaemia genom hela manuskriptet och det är brittisk engelska. Tidskriften är amerikansk, och på deras engelska skriver man caregivers, pediatric och leukemia. Eftersom jag skriver om vårdare, pediatrik och leukemi hela tiden, blir det rätt många ställen det ändrats på. Det är en bra tröst när jag deppar ihop över alla språkfel jag gjort. Men prepositionerna är en mardröm, förstås.

Jag använde Proper English i Alfta. De var hyfsat snabba (åtta arbetsdagar) och inte vansinnigt dyra. Bra kvalitet. Granskaren har till och med skummat några nummer av tidskriften för att få ett hum om hur artiklarna brukar se ut.

Visningar: 72

Reaktionära DN

DN hade nån slags webbenkät. En av frågorna var så här:

”Är det du som huvudsakligen sköter hushållet? (Dvs handlar, tvättar, lagar mat, etc.)”. Man kan bara välja Ja eller Nej.

Redan 1997 sa 13% av sammanboende eller gifta par att de delade lika på hemarbetet. Det känns lite gammaldags att förutsätta att nån gör mer. Och är man ändå så gammaldags, varför frågar man inte bara efter kön i stället och drar slutledningen utifrån sin haltande fördom?

Visningar: 57

Bra svarat!

Den här typen av svar bara älskar man när man vill komma och hälsa på någon men inte exakt vet när.

13:25:35: vi har nära till konditoriet så vi kan alltid erbjuda det bästa även med kort varsel

Visningar: 37

Rigoletto

Vi var på opera på filmstaden igår. Idag chattade jag frustrerat med Helena (jag i grått, hon svart).

10:36:16: Vilken flopp! a) det var inte från La Scala utan från en annan opera i Italien, b) det var textat på engelska – om man nu köper in operor och tar 230:-/skalle kan man väl åtminstone erbjuda textning på svenska och c) det tog en timme innan de fick ljudet anständigt (i början hörde man nästan ingenting, sen grått brus ur hälften av högtalarna och sång i bakgrunden) men det var absolut inte vad man förväntade sig, det kändes som om det stod en bergsprängare på högsta volym bakom filmduken

10:36:52: Men till SF:s försvar kan man säga att de åtminstone betalade tillbaka biljetterna för oss tappra tolv själar som inte reste oss upp och gick i början för att ljudet var så katastrofalt dåligt.

10:37:36: Meeen vad dåligt! Var det första gången de ordnade operavisning?

10:38:32: Nä, det var inte ens det. Den stackars maskinisten sa att de hade haft ’jättestora problem med ljudet på vissa av filmerna’. Det var i princip tv-produktioner som de köpt in och visade i biograf, men det hade tydligen med att det mixades på något annat sätt och att ljudnivåerna på dvd-skivan var alldeles för låga som jag förstod det.

10:38:47: Haha! Otroligt att de gör det igen då!

10:38:54: Men smågodis och opera var en trevlig kombination och det var väldigt, väldigt bra sjunget när man väl hörde vad de sjöng!

10:39:03: Vad bra!

10:39:56: Jo, men han sa mellan raderna att det var ett experiment från SF:s sida. Men kan det vara mycket begärt att dubbelkolla att ljudet funkar och skaffa fram en svensk textremsa? Jag skulle inte sagt något om det kostade 80:- som en vanlig bio, men det här var ju lite magstarkt kanske.

10:40:31: Nä, håller med om det. Ett experiment ska man väl inte behöva betala 230 kronor för!

10:40:57: Nä, precis! *indignerad*

10:41:50: Jag förstår! Insändarläge? 🙂

10:42:22: Eller bloggläge åtminstone.

10:42:46: Bra idé.

10:43:47: Mmm. Men egentligen var det en rätt trevlig upplevelse. Fixar de till ljudet, ordnar svensk textning, stryker den onödiga pausen och tar en lite mindre salong är det ett utmärkt sätt att kunna konsumera kvalitetsopera tror jag.

10:44:26: (Jisses! Blogginlägget finns ju i princip i den här msn-konversationen! Jag har uppfunnit den autoskrivande bloggen: koppla bara ihop den med msn!)

10:45:50: Haha! Perfekt – jobbet är gjort! Glad att jag kunde vara till hjälp… 🙂

10:45:55: 🙂

Visningar: 33

Gårdsförsäljning

Nej, vi behöver inte gårdsförsäljning av alkohol. Nej, det är inte synd om gårdsbutikerna som inte ska få sälja öl till sina kunder. Och nej, det är inte synd om kunderna som inte får köpa hemgjord salami och vin på samma ställe.

Däremot är det synd om de nästan 400 000 barn som har en förälder som super. Däremot är det synd om alla dem som dör i trafiken på grund av alkohol. Däremot är det synd om de trasiga män och kvinnor som sitter söndersupna på Vasaplan.

Och de blir fler av ökad tillgänglighet. Och gårdsförsäljning innebär ökad tillgänglighet.

Visningar: 45

Om enkäter

Fick spam från ett marknadsundersökningsföretag som ville att jag skulle göra en enkät om heta varumärken (”Brilliant Brands”, det visade sig handla bara om mobiltelefoner). Enkäten var jättelång så jag iddes inte fullfölja den, men det var rätt intressant att se hur knepigt de konstruerade sina skalor.

En fråga var: ”I vilken utsträckning brukar du göra följande med din mobil?” följt av olika påståenden (t.ex. ladda ned musik, ta kort och uppdatera twitter). Skalan såg ut så här:

  • 1 = Har aldrig gjort men skulle vilja kunna/ha en mobil som klarar av det
    2 = Har gjort någon enstaka gång/gör sällan
    3 = Gör någon eller några gånger i månaden
    4 = Gör någon eller några gånger i veckan
    5 = Gör varje dag eller nästan varje dag

Numreringen 1-5, till att börja med, antyder något slags ökad grad av något. Det stämmer för de fyra sista skalstegen. Problemet är alternativ 1, som på samma gång förutsätter att man inte gör det men samtidigt vill kunna göra det. Och så behöver det inte vara.

Man hade i stället bort ha en ren 1-5-skala, där ”aldrig gjort” var värderingsfritt och sedan kompletterat med en till fråga om man skulle vilja kunna göra det för de som svarade att de aldrig gör det.

Den andra knäppt konstruerade skalan byggde på att man skulle sätta poäng på olika varumärken:

  • 1 = Har aldrig hört talas om
    2 = Känner till men gillar inte
    3 = Känner till och är neutral
    4 = Känner till och gillar
    5 = Känner till och älskar

Här har man blandat två olika koncept, nämligen hur bekant man är med varumärket och vad man tycker om det. 1-5 antyder även här en ökande intensitet – men av vad? I första alternativet mäts bara hur bekant man är med varumärket, men i de följande mäts även attityden. Den här skalan hade fungerat bättre utan siffrorna.

Med tanke på hur pass mycket pengar det ändå ligger bakom en sån här (förmodligen rätt stor) undersökning är det konstigt att de utformat enkäten så egendomligt.

Visningar: 51