Fick spam från ett marknadsundersökningsföretag som ville att jag skulle göra en enkät om heta varumärken (”Brilliant Brands”, det visade sig handla bara om mobiltelefoner). Enkäten var jättelång så jag iddes inte fullfölja den, men det var rätt intressant att se hur knepigt de konstruerade sina skalor.
En fråga var: ”I vilken utsträckning brukar du göra följande med din mobil?” följt av olika påståenden (t.ex. ladda ned musik, ta kort och uppdatera twitter). Skalan såg ut så här:
- 1 = Har aldrig gjort men skulle vilja kunna/ha en mobil som klarar av det
2 = Har gjort någon enstaka gång/gör sällan
3 = Gör någon eller några gånger i månaden
4 = Gör någon eller några gånger i veckan
5 = Gör varje dag eller nästan varje dag
Numreringen 1-5, till att börja med, antyder något slags ökad grad av något. Det stämmer för de fyra sista skalstegen. Problemet är alternativ 1, som på samma gång förutsätter att man inte gör det men samtidigt vill kunna göra det. Och så behöver det inte vara.
Man hade i stället bort ha en ren 1-5-skala, där ”aldrig gjort” var värderingsfritt och sedan kompletterat med en till fråga om man skulle vilja kunna göra det för de som svarade att de aldrig gör det.
Den andra knäppt konstruerade skalan byggde på att man skulle sätta poäng på olika varumärken:
- 1 = Har aldrig hört talas om
2 = Känner till men gillar inte
3 = Känner till och är neutral
4 = Känner till och gillar
5 = Känner till och älskar
Här har man blandat två olika koncept, nämligen hur bekant man är med varumärket och vad man tycker om det. 1-5 antyder även här en ökande intensitet – men av vad? I första alternativet mäts bara hur bekant man är med varumärket, men i de följande mäts även attityden. Den här skalan hade fungerat bättre utan siffrorna.
Med tanke på hur pass mycket pengar det ändå ligger bakom en sån här (förmodligen rätt stor) undersökning är det konstigt att de utformat enkäten så egendomligt.
Visningar: 51